RC-svæveflyvning
RC-svæveflyvning

Svævefly-oversigt  
Svævefly-oversigten giver detaljeret info om næsten 200 forskellige rc-svævefly.

Trinitus, Espada, Crossfire, Stork II Pro og mange, mange flere...

Se selv!
Svævefly-oversigt - f3j.dk - Klik her!

Fotos  
Databasen indeholder i øjeblikket over 400 billeder. Vælg imellem mange forskellige emner og kategorier.

Foto galleri - f3j.dk - Klik her!


VM F3J 2004 
VM F3J 2004 blev afholdt ved Red Deer, Alberta, Canada.

Dette er en dagbog som fortæller hvad vi (det danske hold) oplevede på turen.

Fredag, d. 23. juli:  
Af Peter Mikkelsen

Efter lang tids forberedelse og venten er det nu dagen før vi rejser til Canada.

Vi er 3 deltagere fra Danmark:
 
Ole Blomseth
Ole Blomseth
Klaus Christiansen
Klaus Christiansen
Peter Mikkelsen
Peter Mikkelsen

VM starter egentlig først den 2. august men vi ankommer en uge før, så vi har tid til at træne og tage på sightseeing.
 
Kasse til fly og udstyr

Idag er vi ved at pakke de sidste ting. Vi har hver især en stor kasse indeholdende 3-4 fly og udstyr, ud over vores almindelige bagage. Klaus's og Peter's kasser er lavet af Søren Helsted (tak Søren!). De er fremstillet af 6 mm krydsfiner og vejer ca 6 kg tomme og knap 30 kg fuldt lastede.

Desuden medbringer vi ca. 3 km liner i forskellige tykkelser (giver ca 20 startliner a 150 meter).

Lørdag, d. 24. juli:  
Af Peter Mikkelsen

Tidlig lørdag morgen fløj vi fra København til Frankfurt og derfra videre til Calgary. Det tog i alt 15 timer for at nå frem. En lang tur, men vi var ikke specielt trætte da vi nåede frem kl 16 lokal tid.
 

På billedet til venstre ses et glimt af vestkysten af Grønland, set fra vinduet på en Airbus A-330.

Til højre underholder Klaus.

 

Vi lejede en minivan i Calgary - en splinter ny Chevrolet Venture - med masser af plads til os alle 3 og alt vores udstyr. Bilen lejede vi hos "Discount Cars and Trucks" som viste sig være det billigste sted af alle. 1300 CAD for 16 dage inklusiv forsikring og 3000 km.

I modsætning til de fleste andre deltagere i VM, så bor vi på en campingplads (Westerner Campground), som ligger i den sydlige del af Red Deer. Nogle af Ole's venner, Maurice og Gail Bazinet, har været så flinke at låne os deres trailer/camper.

Om aftenen spiste vi på "Moxie's" sammen med Maurice og Gail.

Søndag, d. 25. juli:  
Af Peter Mikkelsen
 
30° og klar blå himmel. Sådan har vejret været idag og i går - indtil videre de varmeste dage i år. Men intet varer evigt, så i løbet af eftermiddagen faldt temperaturen og det begyndte senere at regne.

Til højre: Et kik over Red Deer fra en bakke i nærheden.
 
Red Deer

Arrangørerne har ikke oplyst os om særlig meget, men vi prøvede at finde flyveområdet, men de få oplysninger vi havde. Vi tog til Bluegrass Sod Farms, og nogle af de ansatte fortalte os om "Prop Busters" (en lokal flyveklub) beliggende ca. 11 km vest for afkørsel 11A nord for Red Deer.

Prop Busters
Måske er det her at VM
bliver holdt?

Vi kiggede kun og fløj ikke.
Prop Busters
Pony Chuckwagon Race  


Indtil idag havde vi aldrig hørt om Pony Chuckwagon Racing. En imponerende og spændende type løb som foregik næsten lige ved siden af vores campingplads.

Mandag, d. 26 juli:  
Af Klaus Christiansen og Peter Mikkelsen
 
Vejret i Alberta er meget omskifteligt, hvilket vi erfarede idag. Det startede med køligt, overskyet vejr og meget blæst, men skriftede pludselig til varmt og solrigt vindstille vejr. Da vi troede sommeren var tilbage, så blev det gråvejr igen.



De lokale siger at det er umuligt at forudsige vejret mere end et par timer frem i tiden. Men det kan blot gøre det mere spændende når VM går i gang.

Valget stod mellem sightseeing og træning idag. Det lykkedes os at få kontakt med Keith Morison (arrangøren af VM), som sagde ok til at vi måtte træne ved Prop Busters flyveplads (der hvor VM skal holdes). Så det blev til træning hele dagen.


Et kig ud over flyvepladsen som mest af alt
minder om en golfbane på 500.000 m².

En lang dags hård træning fremkalder sulten. Heldigvis var der "All-you-can-eat" tilbud på spareribs hos "Montana's". Klaus kan nu prale med at være en værdig kandidat til medlemsskab i ædedolkenes klub.

Tirsdag, d. 27 juli:  
Af Klaus Christiansen
 
I dag har været en lang dag. Vi tog på flyvepladsen i formiddags fuld af gåpåmod, men det fik dog hurtigt en ende da det viste sig at være så blæsende at vi ikke turde samle vores modeller. I stedet er dagen blevet brugt på sightseeing og shopping i Red Deer. Vi overvejede at tage lidt længere væk for at være turister, men da vejret som bekendt er kendt for at skifte meget hurtigt fandt vi det bedst at blive i nærheden af flyvepladsen.

 

I går aftes ankom vores finske gæster Janne og Niina, så med dagens vejr har der været rig mulighed for at sludre med dem og lære dem at kende.
 
Da vi syntes, at vi havde kigget på hinanden længe nok tog vi ud at spise og mens vi sad der lagde vinden sig. Takket være vores ukuelige optimisme var alt vores grej i bilen, så vi skyndte os ud på flyvepladsen og fik godt en times flyvning indtil vi i bogstaveligste forstand ikke kunne se vores modeller mere under meget stille forhold.

Onsdag, d. 28 juli:  
Af Peter Mikkelsen og Klaus Christiansen
 
"I dag har været en dejlig dag!" (citat frit efter kendt modelflyver). Vejret har vist sig fra sin pæneste side idag - masser af sol og varme. Vi stod op klokken seks i morges til pragtfuldt flyvevejr. Traditionen tro spiste vi et solidt morgenmåltid på den lokale diner, hvorefter vi kørte vi ud på flyvepladsen. Der tilbragte vi hele dagen og det blev til en del flyvning, hvor der blev trimmet og afprøvet hjælpere.

I dagens løb dukkede flere og flere af deltagerne fra de andre lande op, bl.a. Holland, England, Australien og Japan. Hollænderne og englænderne trænede en del, men det var japanerne som stjal billedet da hele flokken pludselig sprang ud af deres bil og løb ud på marken og fløj med micro-DLG'ere. Til stor morskab for dem selv og alle andre.
 



Til venstre:
Adrian Lee (England

Til højre:
Japansk holdmedlem

Mange har spekuleret på om det vil have nogen betydning for flyvningen, at området omkring Red Deer ligger i ca. 1000 meters højde. Skal der trimmes og justeres for at få flyene til at flyve godt under disse forhold? Måske... Vi kan ihvertfald konstatere at det ikke gør så meget at træningslejren på Himmelbjerget blev aflyst.


Klaus flyver - Ole hjælper.

Til gengæld er termikken svær at flyve i. Meget termik og masser af synk i en stor pærevælling. Når termikken er der, så kan den være så kraftig og koncentreret at der opstår små "dust-devils" (støv-hvivler).

Generelt er der en hyggelig og afslappet stemning. Folk er flinke og hjælpsomme her i Canada og vi føler os godt tilpas.

Og efter at vi nu har tilbragt en del døgn sammen, bliver kommunikationsformen tit meget indforstået og hjemlig. En bøvs kan sige mere end tusinde ord og skabe en afslappet atmosfære.


Torsdag, d. 29 juli:  
Af Peter Mikkelsen
 
I dag var vores sidste træningsdag inden det starter for alvor, idet vi på forhånd havde besluttet at i morgen fredag skulle være hviledag. Vi var tidlig ude på flyvepladsen og øvede koncentreret i ca. 5-6 timer.
 
Det blev en meget varm sommerdag hvor vi for alvor fik brug for solcreme og vand. Der var stort set termik hele tiden, så det var meget nemme forhold at flyve i. Derfor øvede vi mest starter og landinger.

Til venstre: Peter flyver - Ole hjælper.

Til højre: Englænder i skygge.
Australierne viste nogle imponerende starter. Det er tydeligt at de har øvet sig meget på dette. Kombinationen af hurtige og stærke løbere, rigtig meget spænd i linen samt den rigtige kasteteknik medfører max højde på ca. 3 sekunder.

Som det måske er de fleste bekendt, bruger vi og de fleste europæiske lande 35 MHz udstyr, hvorimod canadierne bruger 72 MHz. Det har op til VM været varmt diskussionsemne om det ville være muligt og forsvarligt at bruge 35 MHz. Vi har løbende checket for forstyrrelser vha Ole's Multiplex 4000 sender som har indbygget frekvensscanner. Indtil nu har det vist sig at være næsten uden problemer - og dog. Klaus havde et enkelt tilfælde hvor hans Escape gik i fail-safe kortvarigt. Adrian Lee fra England smadrede et fly - højst sandsynligt pga forstyrrelser.

På vej hjem fra flyvepladsen lavde vi et frekvenscheck på den lokale Mc Donalds. Vi havde fået oplyst at nogle fast-food restauranter bruger kanal 62 (35.020 MHz) til deres head-set. Så da stemmen i højttaleren sagde "Hvad kunne I tænke jer idag?", så tændte vi senderen med kanal 62 isat og ventede på om servitricen ville udstøde et hyl. Det eneste vi fik ud af besøget var oppustede maver.

Fredag, d. 30 juli:  
Af Peter Mikkelsen og Klaus Christiansen
 
Ingen flyvning idag. Vi var en tur i bjergene (Banff National Park) og billederne taler for sig selv.

P.S. Vi fik desværre ikke et billede af den bjørn vi var ved at køre ned, da den sprang ind foran vores bil.

Lørdag, d. 31. juli:  
Af Peter Mikkelsen og Klaus Christiansen
 
Dag 1 i Canada Cup - en "træningskonkurrence" forud for VM. I alt har 89 deltagere tilmeldt sig konkurrencen som er programsat til at bestå af 5 indledende runder og 2 fly-off runder, på 2 dage. Vi nåede kun at flyve 1 hel runde idag, så vi har travlt i morgen.

Vejret var mest overskyet og køligt med en svag vind.

Indtil nu klarer vi os udmærket. Ole ligger i øjeblikket på en delt 1. plads sammen med 10 andre. Peter og Klaus er nogle få point efter.
Mere information følger i morgen...
 



Klaus holder udkig efter termikken inden første flyvning.




Arrangørerne har stillet 2 store telte til rådighed så vi kan opbevare vores fly i ly for vind og vejr.

Søndag, d. 1. august:  
Af Peter Mikkelsen
 
Da vi vågnede kl 6 troede vi et øjeblik at vi var hjemme i Danmark igen - det øsede ned og det var meget gråt. Ved middagstid stoppede regnede og det blev det fineste solskinsvejr. Så kunne konkurrencen genoptages.
 
Der var kun tid nok til 2 runder idag, så stævnet kom til at bestå af i alt 3 indledende runder og 2 fly-off runder.

Vinderen blev: Joe Wurts (USA), nr 2: Philip Kolb (Tyskland), nr 3: Tom Kiesling (USA).

Der kom 10 piloter med i fly-off'en. Ole blev flot placeret som nr 11 og men desværre 2 point fra en fly-off plads.
 

Til venstre:
Joe Wurts (USA

Til højre:
Philip Kolb (Tyskland)

Mandag, d. 2. august:  
Af Klaus Christiansen og Peter Mikkelsen
 
I dag var den første officielle dag i VM. Programmet stod ikke på flyvning, men derimod på "processing", dvs registrering, kontrol og godkendelse af fly og holdmedlemmer. Vi fik godkendt alle vores fly uden problemer. I den forbindelse kan nævnes at vi bruger disse fly:

Ole: Escape, Escape Extreme og Pike Superior
Klaus: Escape K, X-21 og Escape
Peter: Corrado 2000, Corrado og Pike Superior

En stor tak til Henrik Nielsen og Leif Mikkelsen for at have udlånt reservefly til os. Vi vil prøve at få dem med hjem i et stykke.
 
Om aftenen var der holdledermøde på hotel Red Deer Lodge. Peter havde fået aben og måtte tage Team manager kasketten på. Mødet bestod mest af praktiske oplysninger og afklaring af diverse spørgsmål. Rusland deltager desværre ikke alligevel så der er nu i alt 60 deltagere fra 21 lande i senior konkurrencen og 24 deltagere fra 11 lande i junior konkurrencen.

Der forventes at blive fløjet 10-12 indledende runder og 4 fly-off runder med de 10 bedste piloter.

Stævneleder
Keith Morison

Onsdag, d. 4. august:  
Af Peter Mikkelsen
 

Det var en grå og trist morgen vi vågnede op til. På flyvepladsen nåede vi kun at gennemføre 1 flyvning før regnen silede ned.

Ved middagstid var der faldet så meget regn at uanset om det blev tørvejr, så ville græsmarken tage skade af at vi brugte den. Derfor blev al flyvning aflyst for denne dag.


Om aftenen tog vi endnu en gang på Montana's for det var jo onsdag aften og dermed "all-you-can-eat" spareribs. Gæt selv hvem der ikke lod sig spise af med kun 4 portioner.

Tirsdag, d. 3. august:  
Af Klaus Christiansen
 
I dag var den første flyvedag under VM. Vi stod som sædvanlig tidligt op og var ude på flyvepladsen omkring kvart over syv. Vi startede med senderdeponering klokken otte og derefter var der officiel åbning klokken halv ni. Heldigvis var der ikke ret mange taler og dem der var var korte og præcise, så det var rimeligt hurtigt klaret. Selve VM består af både en junior- og en seniorkonkurrence som egentlig ikke har noget med hinanden at gøre. Flyvningerne er fordelt således, at der først flyves en runde for den ene part og så for den anden.

Til højre ses holdet fra Brasilien under åbningsceremonien.

Vi startede med en nulrunde, hvor juniorerne fløj først. Nulrunden er en slags testflyvning som ikke tæller nogen steder, så mange benyttede den som træning. For eksempel var der mange, der når de havde fået termik skyndte sig at lande for at lave en omstart. På den måde kunne man nå at øve to starter og landinger på en flyvning. Efter nulrunden nåede vi i dag at flyve en junior- og to seniorrunder. Der var tydeligvis rigtig mange, der havde problemer med vejret. Sjældent har man set så mange omstarter på så få flyvninger ligesom utroligt mange mistede landinger eller sågar hele flyvninger ved at lande for langt væk fra landingspunktet. Det er således interessant at se, at efter to runder er det kun den regerende verdensmester, Arend Borst, fra Canada, der har 2000 point.
For vores eget vedkommende har dagen været præget af blandet flyvning og uheld. Peter startede med en udmærket flyvning i første runde, men i anden runde gik der et eller andet galt under starten. Der var tilsyneladende ingen kontakt til flyet, hvilket resulterede i et hul i jorden og en noget bulet flyver, der vist aldrig kommer ud at flyve igen. Mistanken faldt straks på radioforstyrrelser og imens reserveflyveren blev fundet frem, blev der omgående checket for frekvensforstyrrelser af stævnelederen midt i arbejdstiden. Det tog dog sin tid at checke, alt imens uret tikkede, Peter ventede og der blev mindre og mindre tid tilbage til at flyve i. Han bad derfor om en omflyvning og fik den med det samme bevilliget. Den sag er dog ikke slut endnu, idet der er indløbet en protest til juryen angående omstændighederne omkring omflyvningen.
 


Ole lavede to pæne flyvninger, mens klaus' var knap så pæne. Alt i alt ligger Ole som nummer 24, Peter 25 og Klaus 53. Da det stadig er meget tidligt i konkurrencen kan meget nå at ændre sig endnu.

Se resultater HER.

Da vi kom hjem fra flyvepladsen var Oles datter og svigersøn, Malene og Bo, kommet på besøg, så selvom de har deres eget telt med er der ved at være fyldt godt op på vores lille campingmatrikel.

Torsdag, d. 5. august:  
Af Peter Mikkelsen og Klaus Christiansen
 
I dag nåede vi at flyve runde 3, 4 og 5. Vejret var rigtig flot med masser af sol og termik indtil sidst på dagen - men mere om det senere.

Malene, Gail, Mourice og Bo kom forbi flyvepladsen på besøg og fik set masser af spændende flyvning og dramatik.

Generelt må vi sige at vi har klaret os dårligt. Rigtig dårligt. Vi kommer ikke engang tæt en fly-off plads.

Her er en kort opsummering af hvordan det er gået os hver især samt piloternes kommentarer:
Peter:
"Jeg toppede vist for nogle uger siden"... undskylder Peter.
Runde 1 - god flyvning, 9:53 og 95 i landing.
Runde 2 - Smadrede Pike'en i starten pga forstyrrelser. 0 point idet omflyvningen senere blev annulleret af jury'en.
Runde 3 - Hoppede af linen i lav højde. Omstart gav 9:12 og 100 i landing.
Runde 4 - Smadrede Corrado 2000 i start pga for stram line og skævt kast. 8:30 i omstarten.
Runde 5 - Mega blæsevejr kombineret med den sidste model der er tilbage gav kun 6:12.

Klaus:
"Ingen kommentarer" lyder det fra Klaus...
I runde 4 lykkedes det at få en god flyvning, men desværre ramte flyveren hans ben under landingen.

Ole:
På klingende nordjysk forlyder det: "Helt ærligt, det er set bedre"...




Indtil videre fører tyskerne i suveræn stil på de 3 første pladser.

Her er det Tobias Lämmlein (til venstre) og Philip Kolb som er placeret på hhv. første og anden pladsen.

Karl Hinsch er nr 3.

Se resultater HER.

Sidst på dagen trak det så småt op til tordenvejr. Det blev besluttet at vi skulle holde for idag og vi pakkede sammen i ro og mag. Hvad vi ikke vidste var at der rent faktisk var blevet udsendt en "tornado-warning" for området vi befandt os i.
 
Mens vi pakkede sammen lukkede himlen pludselig til omkring os og vinden ændrede sig fra næsten vindstille til omkring 100 km/t.

Vi nåede lige akkurat at få vores fly i sikkerhed i bilen inden det ene af de store telte kollapsede.

Dette billede er taget lige før det skete.

Mens uvejret brød løs flygtede folk i deres biler mens andre prøvede at redde stumperne.


Her er vi på vej hjem til campingpladsen.

Læg mærke til gnisten nederst i billedet som står lodret op fra bilen lige inden lynet slår ned.

Heldigvis valgte lynet en anden vej at slå ned!


Pludselig blev det lyst...


Godt at man ikke stod lige der...

Fredag, d. 6. august:  
Af Peter Mikkelsen
 

Efter en god nats søvn er vi friske og opsatte på at prøve at pynte på resultatet.

Det går meget bedre for os i dag - vi har stort set kun flyvninger på fuld tid.

Som det ser ud nu efter 8 runder er Peter den bedste dansker.

Se resultater HER.

Vejret i dag er noget af en kontrast til gårsdagens uvejr. Den står på sol og sommer igen.

Det er facinerende så meget vejret kan skifte.

Lørdag, d. 7. august:  
Af Peter Mikkelsen
 
9. og sidste indledende runde blev efter et par timers udsættelse fløjet i typisk dansk blæsevejr - lige noget der passede os.

Der var mange som ikke kunne klare blæsten, så derfor forbedrede vi vores placeringer en smule.

Bedste dansker blev Peter med en placering som nr 43. Klaus blev nr 56 og Ole nr 57.

Se resultater HER.

10 piloter fløj i fly-off'en som i alt har 4 runder. De 2 første runder blev fløjet idag.


Den nuværende verdensmester fra 2002 Arend Borst (Canada) missede begge flyvninger og skal være heldig hvis han kan indhente det tabte. David Hobby (Australien) fører efter 2 runder i sikker stil og ligner mere og mere en mulig vinder. Craig Goodrum (Syd Afrika) er nr 2 og Joe Wurts er nr 3. Herfra er der et stort spring ned til de øvrige.

Men der kan sagtens ændres i placeringerne de sidste 2 runder især da det er muligt at smide det dårligste resultat væk.
 

Arend Borst (Canada)

David Hobby (Australien)

Søndag, d. 8. august:  
Af Peter Mikkelsen
 
De sidste 2 fly-off runder blev fløjet idag.

Vinderen blev ganske fortjent David Hobby (Australien) efter suveræn flyvning og godt hjulpet af hans holdkammerater og personlige heppekor.

Joe Wurts (USA) blev nr 2 og Philip Kolb (Tyskland) blev nr 3.
 

I holdkonkurrencen vandt Tyskland foran Tyrkiet og Australien.

I junior konkurrencen vandt Thomas Fischer (Tyskland). Tibor Duchovny (Slovakiet) blev nr 2 og Robert Braune (Tyskland) blev nr 3.

Se resultater HER.

Om aftenen blev der holdt festbanket hvor de fleste af deltagerne var med.

Mandag - Tirsdag, d. 9.-10. august:  
Af Peter Mikkelsen
 
Efter at have sagt farvel til Mourice og Gail, forlod vi campingpladsen i Red Deer og satte kursen hjemad.

Vi kørte de ca 180 km til Calgary og fik afleveret bilen inden vi fløj til London og videre derfra til København.

22 timer efter at vi forlod Red Deer, stod vi nu hjemme i København's lufthavn.
 

Vi bringer ikke guldet med hjem, men har mange gode oplevelser og indtryk med os i bagagen.

 
VM F3J 2004  

VM F3J 2004

Det danske f3j-hold blev sponsoreret af RC-Unionen

Det danske f3j-hold blev sponsoreret af Electric Flight Equipment

Graupner udlånte 72 MHz udstyr til det danske f3j-hold





 
© Copyright 2002-2007 - f3j.dk - biogis.dk
Til toppen af siden